Děti a mládež romského původu stále čelí nerovnému přístupu ke vzdělání. Projekt Avela, organizovaný Slovem 21, nabízí dětem pomocnou ruku ve zvládání jejich studijních povinností. Díky doučování, mentoringu a volnočasovým aktivitám, mají romské děti zapsané do programu možnost rozvíjet svůj potenciál a nacházet nové motivace ke vzdělávání skrze vstřícný přístup lektorek a lektorů. Projekt pomáhá v různých místech po celé republice. Jedním z měst, ve kterém aktivity programu Avela běží poslední tři měsíce, je Kutná Hora.
Koordinátorka kutnohorského programu Alžběta Brychtová středeční odpoledne tráví v nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež Archa na místním sídlišti. V jeho čele působí již několik posledních let. Po třetí hodině většina dětí odchází ven na hřiště, za několik minut budou přicházet žačky a žáci na své hodiny doučování, které tu nově probíhají díky zapojení do Avely.
„My děláme kromě nízkoprahového zařízení pro děti a mládež celou řadu dalších projektů. Ale některé aktivity, jako je striktně doučování, do nich nespadají. Projekt Slova 21 toto umožnil a navázal na naše dřívější snahy o lepší zapojení romských dětí do školského systému.”
Vysvětluje Brychtová, zatímco se asi patnáctiletá slečna pod vedením lektorky pouští do počítání rovnice. Později mi říká, že doučování jí pomáhá, protože se nerada učí sama. Díky lektorce je schopná látku pochopit mnohem rychleji. Do centra dochází ráda i proto, že je tu pokaždé plno dětí, ke kterým má blízko. V budoucnu by s nimi chtěla pracovat, ideálně jako učitelka angličtiny.
V Kutné Hoře je do projektu zapojených sedm dětí pod jedním lektorem, které se setkávají na týdenní bázi. „Máme tu tři děti, které se připravují k zápisu do mateřských škol, děti z druhého stupně základních škol a děvčata ze středního odborného učiliště, takže se nám ta škála takhle hezky pokrývá. Ale projekt samozřejmě cílí i na vyšší stupně vzdělávání. Rádi podpoříme Romky a Romy k dosažení vysokoškolského vzdělání,” upřesňuje Brychtová různorodost žáků a žaček zapojených do projektu.
Vysvětluje mi, že v případě dětí v předškolním věku, je podpora velmi důležitá. Mohou totiž být odmítány ze školek, protože si nestačily osvojit návyky, které jsou pro vstup do mateřské školy nutné. Včasné zapojení do dětského kolektivu přitom může být velmi přínosné pro jejich rozvoj.
Nerovný přístup ke vzdělání lidí romského původu se odráží v překážkách, kterým musí děti čelit. Mohou se potýkat s diskriminací, chudobou a nedostatečnou podporou ze strany společnosti. Jejich motivace ke studiu tak klesají a spolu s horšími výsledky přichází dřívější odchody ze školského systému a prohloubení sociálního vyloučení. I nepatrná podpora přitom může dětem pomoci objevit důležitost vzdělání pro jejich budoucí profesní a osobní život.
„Děti mnohdy třeba nerozumí úplně dobře tomu, jak jsou předměty ve škole prezentované, je to pro ně prostě složité a potřebují to vysvětlit nějakou jednodušší formou,” vysvětluje ředitelka centra základní potřeby, které lektorky a lektoři v rámci doučování plní.
Zároveň podotýká, že ne všechny romské děti zapojené do projektu Avela jsou ze sociálně znevýhodněného prostředí: „Máme tady žáky z velmi dobře fungujících rodin, jejichž rodičům záleží na tom, aby jejich děti poskočily ve vzdělávacím systému, a jsou hodně podporující a motivující. To samo o sobě je super,“ dodává.
Mimo hodin doučování do projektu Avela patří také podpora volnočasových a kulturních aktivit. V rámci oslav mezinárodního dne Romů se děti z Kutné Hory chystají na workshop romské hudby do Telče. I podobné aktivity se pro ně stávají podnětem rozvíjení zájmů a překonávání bariér, které před ně společnost pokládá.
Autorka: Sára Procházková
Článek vznikl v rámci projektu Avela, který je spolufinancován Evropskou unií.
Děti a mládež romského původu stále čelí nerovnému přístupu ke vzdělání. Projekt Avela, organizovaný Slovem 21, nabízí dětem pomocnou ruku ve zvládání jejich studijních povinností. Díky doučování, mentoringu a volnočasovým aktivitám, mají romské děti zapsané do programu možnost rozvíjet svůj potenciál a nacházet nové motivace ke vzdělávání skrze vstřícný přístup lektorek a lektorů. Projekt pomáhá v různých místech po celé republice. Jedním z měst, ve kterém aktivity programu Avela běží poslední tři měsíce, je Kutná Hora.
Koordinátorka kutnohorského programu Alžběta Brychtová středeční odpoledne tráví v nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež Archa na místním sídlišti. V jeho čele působí již několik posledních let. Po třetí hodině většina dětí odchází ven na hřiště, za několik minut budou přicházet žačky a žáci na své hodiny doučování, které tu nově probíhají díky zapojení do Avely.
„My děláme kromě nízkoprahového zařízení pro děti a mládež celou řadu dalších projektů. Ale některé aktivity, jako je striktně doučování, do nich nespadají. Projekt Slova 21 toto umožnil a navázal na naše dřívější snahy o lepší zapojení romských dětí do školského systému.”
Vysvětluje Brychtová, zatímco se asi patnáctiletá slečna pod vedením lektorky pouští do počítání rovnice. Později mi říká, že doučování jí pomáhá, protože se nerada učí sama. Díky lektorce je schopná látku pochopit mnohem rychleji. Do centra dochází ráda i proto, že je tu pokaždé plno dětí, ke kterým má blízko. V budoucnu by s nimi chtěla pracovat, ideálně jako učitelka angličtiny.
V Kutné Hoře je do projektu zapojených sedm dětí pod jedním lektorem, které se setkávají na týdenní bázi. „Máme tu tři děti, které se připravují k zápisu do mateřských škol, děti z druhého stupně základních škol a děvčata ze středního odborného učiliště, takže se nám ta škála takhle hezky pokrývá. Ale projekt samozřejmě cílí i na vyšší stupně vzdělávání. Rádi podpoříme Romky a Romy k dosažení vysokoškolského vzdělání,” upřesňuje Brychtová různorodost žáků a žaček zapojených do projektu.
Vysvětluje mi, že v případě dětí v předškolním věku, je podpora velmi důležitá. Mohou totiž být odmítány ze školek, protože si nestačily osvojit návyky, které jsou pro vstup do mateřské školy nutné. Včasné zapojení do dětského kolektivu přitom může být velmi přínosné pro jejich rozvoj.
Nerovný přístup ke vzdělání lidí romského původu se odráží v překážkách, kterým musí děti čelit. Mohou se potýkat s diskriminací, chudobou a nedostatečnou podporou ze strany společnosti. Jejich motivace ke studiu tak klesají a spolu s horšími výsledky přichází dřívější odchody ze školského systému a prohloubení sociálního vyloučení. I nepatrná podpora přitom může dětem pomoci objevit důležitost vzdělání pro jejich budoucí profesní a osobní život.
„Děti mnohdy třeba nerozumí úplně dobře tomu, jak jsou předměty ve škole prezentované, je to pro ně prostě složité a potřebují to vysvětlit nějakou jednodušší formou,” vysvětluje ředitelka centra základní potřeby, které lektorky a lektoři v rámci doučování plní.
Zároveň podotýká, že ne všechny romské děti zapojené do projektu Avela jsou ze sociálně znevýhodněného prostředí: „Máme tady žáky z velmi dobře fungujících rodin, jejichž rodičům záleží na tom, aby jejich děti poskočily ve vzdělávacím systému, a jsou hodně podporující a motivující. To samo o sobě je super,“ dodává.
Mimo hodin doučování do projektu Avela patří také podpora volnočasových a kulturních aktivit. V rámci oslav mezinárodního dne Romů se děti z Kutné Hory chystají na workshop romské hudby do Telče. I podobné aktivity se pro ně stávají podnětem rozvíjení zájmů a překonávání bariér, které před ně společnost pokládá.
Autorka: Sára Procházková
Článek vznikl v rámci projektu Avela, který je spolufinancován Evropskou unií.